Een creatief curriculum vitae. Krijg je er een baan mee? – Je curriculum vitae in een pizzadoos versturen, als een stripverhaal vormgeven of op een bierviltje zetten. Zomaar enkele voorbeelden waarbij sollicitanten veel meer doen dan alleen maar een kleurtje aan het curriculum vitae toevoegen.
Het doel van die online en offline creativiteit? Opvallen. Onderscheidend zijn. Want sollicitanten willen natuurlijk wel dat hun curriculum vitae gezien en onthouden worden.
Voor wie werkt een creatief curriculum vitae?
Maar werkt al die creativiteit voor iedereen? Nee. Het werkt vooral voor functies die om een creatieve aanpak vragen. Denk aan functies als designer of expert social media. En dan werkt het alleen wanneer het echt steengoed en briljant is uitgevoerd. Alles moet kloppen.
Wat vinden recruiters van een creatief curriculum vitae?
Voor de meeste functies is die creatieve aanpak niet nodig. Veel recruiters hebben er zelfs een hekel aan. Ze vinden het irritant omdat het tijdrovend is en een hoop ruis geeft. Ze willen snel kunnen zien waar je gewerkt hebt, welke opleidingen er gevolgd zijn en welke resultaten je hebt behaald.
Wat werkt wel?
Zorg voor een heldere inhoud en opmaak van je curriculum vitae. Vertel in je profiel kort iets over jezelf. Vermeld daarnaast je relevante werkervaring, projecten en successen. Zorg er tot slot voor dat de inhoud van je LinkedIn-profiel aansluit op je curriculum vitae. Meer hierover weten? Download dan het gratis e-book over de magische combinatie van je curriculum vitae, sollicitatiebrief en LinkedIn-profiel.